مقاله رشته حقوق قضایی با عنوان دعاوی چک

مقاله رشته حقوق قضایی با عنوان دعاوی چک
نوع فایل
WORD
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
4,000 تومان

توضیحات فایل

مقاله رشته حقوق قضایی با عنوان دعاوی چک

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل مقاله رشته حقوق قضایی با عنوان دعاوی چک با فرمت ورد و در ۸۱ صفحه قابل ویرایش تهیه شده و آماده دانلود شده است. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید. پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد که به مدت یک هفته در ایمیل شما فعال خواهد ماند. پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید. در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید.

Related image

مقاله رشته حقوق قضایی با عنوان دعاوی چک

شرح مختصر:

انگیزه اینجانب از تعقیب دعاوی چک رسیدن به یک سری اطلاعات راجع به پرونده های چک موجود در دادسرا و پاسخ دادن به سوالات مبهم که در ذهن اینجانب موجود بود و با حضور در دادسرا و کتب راجع به دعاوی چک سعی به عمل آوردن یک تحقیق جامع و استفاده از نظریه های اساتید می باشد؛ که برای حق تقدم شمردن آخرین رأی دیوان عالی کشور را در مورد چک که اصلاح گردیده است را لازمه شروع تحقیق خودم می‌دانم که به شرح ذیل می‌باشد:

ردیف :۷۸/۱۰ هیات عمومی

رای شماره: ۶۴۱-۲۵/۸/۱۳۷۸

بسمه تعالی

رای وحدت رویه هئیت عمومی دیوان عالی کشور

با توجه به اینکه طبق ماده ۱۱ قانون چک در کلیه جرائم مربوط به چک ، صادر کننده در صورتی قابل  تعقیب کیفری است که دارنده در مدت ۶ ماه از تاریخ صدور برای وصول وجه چک به بانک محال علیه مراجعه و در مدت ۶ ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت نیز شکایت نماید و خارج نمودن موارد منطبق با ماده ۱۳ اصلاحی قانون چک از شمول ترتیب فوق الذکر موجه و مستند به دلیل نیست ، لهذا رای شعبه ۲۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران که با این نظر مطابقت دارد ، به اکثریت آراء موفق باموازین قانونی تشخیص می گردد.

این رای به استناد ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری دادگاههای عمومی و انقلاب صادر شدهو در موارد مشابه برای دیوان عالی کشور و دادگاهها لازم الاتباع است.

مبحث اول:‍ نحوه طرح شکایت چکهای بلا محل حقوقی در مراجع قضایی

تعریف و شرایط صدور چک :

بر طبق ماده ۳۱۰ قانون تجارت «چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد و یا به دیگری واگذار می نماید.»

بنابراین تعریف ،‌چک سند انتقال وجه است و در هر چک حداقل ۳ نفر وجود دارند :

۱ – کسی که چک صادر می کند. (صادر کننده)

۲ – کسی که چک عهده او صادر می شود یعنی در نزد او مقداری وجه موجود است. (بانک)

۳ – و بالاخره کسی که وجه چک را دریافت می نماید. (ذینفع) [۱]

مطالعه بیشتر