دانلود خلاصه کتاب سبک شناسی معماری ایرانی پیرنیا

دانلود خلاصه کتاب سبک شناسی معماری ایرانی پیرنیا
نوع فایل
pdf
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
2,000 تومان

توضیحات فایل:

دانلود خلاصه کتاب سبک شناسی معماری ایرانی پیرنیا

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل خلاصه کتاب سبک شناسی معماری ایرانی نوشته دکتر محمد کریم پیرنیا در ۵۴ صفحه با فرمتpdf و تایپ شده آماده دانلود شده و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید. پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد که به مدت یک هفته در ایمیل شما فعال خواهد ماند. پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید. در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید.

Related image

شرح مختصر دانلود خلاصه کتاب سبک شناسی معماری ایرانی پیرنیا

هنر و معماری در جهان پهناور اسلام دارای چهار دبستان با شیوه بنیادی است :
۱- شیوه مصری
۲- شیوه شامی
۳- شیوه مغربی
۴- شیوه ایرانی
اصولی را که در هنر ایران و به ویژه در معماری وجود داشته ، م یتوان به پنج اصل تقسیم کرد .
– مردم واری
– پرهیز از بیهودگی
– نیارش
– خودبسندگی
– درون گرایی
مردم واری ، یعنی داشتن مقیاس انسانی به عبارت دیگر رعایت تناسب میان اندام های ساختمانی با اندام های انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان سازی است ، و آن را می توان در عناصر مختلف معماری ایران مشاهده کرد . به طور مثال اگر سه دری را که هما ن اتاق خواب است ، در نظر بگیریم ، اندازه آن بر حسب نیازهای مختلف یک زن و مرد ، بچه یا بچ ه های آنها ، لوازم مورد نیاز و … در نظر گرفته شده است .

به طوری که عملکرد اتاق و طرز قرارگیری عناصری چون درها ، روزنه ها و … نیز بر همین اساس و به دقت انتخاب شده است. جهت قراردادن  وسایل مثل تشک، لحاف و … پستویی میساخته و برای وسایل ضروری نیز  طاقچه هایی تعبیه می شده است. در دیگر عناصر نیز این تلفیق ، منطق و زیبایی مشاهده می شود. به طور مثال برای جلوگیری از گزند گرمای زیاد ایران، دیوار را دو پوسته می ساختند و یا نور را از سقف می گرفتند و دهها مثال دیگر .

مطالعه بیشتر