دانلود خلاصه کتاب راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی حسنی

دانلود خلاصه کتاب راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی حسنی
نوع فایل
pdf
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
5,900 تومان

توضیحات فایل:

دانلود خلاصه کتاب راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی حسنی

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل خلاصه کتاب راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی حسنی مشتمل بر ۱۵۵ اسلاید قابل ویرایش تهیه شده و آماده دانلود شده است. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید. پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد. پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید. در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید.

بخشی از متن خلاصه کتاب ارزشیابی توصیفی دکتر حسنی:

ارزشیابی برای یادگیری ( ارزشیابی پویا ، رشد دهنده و توانمند ساز)

در این نوع ارزش‌یابی معلّم به دنبال اطلاعاتی است که بر اساس آن بتواند درباره بهبود فرایند یاددهی یادگیری دانش‌آموزان در کلاس تصمیم‌های مناسب بگیرد. این نوع ارزش‌یابی برای تشخیص ضعفها، قوتها و مشکلات فرایند یادگیری و اصلاح و بهبود آن به کار می‌رود. مهم ترین ویژگی این نوع ارزش‌یابی، جهت‌گیری اصلاحی و درمانی آن است که در موقع مناسب به معلّم و دانش‌آموز این فرصت و امکان را می‌دهد که تغییرات مطلوب را در روند فعالیت‌های خود، در راستای تحقق بهتر اهداف و انتظارات آموزشی به عمل آورد.

تغییر مقیاس کمّی به کیفی

در ارزش‌یابی کیفی و توصیفی، مقیاس ترتیبی جایگزین نمره می شود. این مقیاس کمتر ایجاد رقابت می‌نماید و انعطاف پذیری بیشتری دارد.
نکته مهم این که در حین فرآیند یاددهی یادگیری، دانش‌آموزان بازخورد ترتیبی(رتبه) یا فاصله‌ای( نمره) دریافت نمی‌کنند؛ زیرا تصور می‌رود که دریافت این نوع بازخوردها از سوی معلّم، فرآیند یادگیری دانش‌آموزان را سست می‌نماید. خلأ این نوع بازخوردها را بازخوردهای توصیفی، که بامعنا و مؤثرند، پر می کنند و دانش‌آموزان را در جهت شناخت وضعیت پیشرفت یادگیری خود قرار می‌دهند. آنان نیز از این طریق رهنمودهایی برای بهبود یادگیری دریافت می‌دارند.

ارائه گزارش پیشرفت تحصیلی به جای کارنامه کمّی

این گزارش بر خلاف کارنامه کمّی که شامل فهرستی از نام دروس و نمره هاست، گزارش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز را که شامل توصیفی از وضعیت وی است، به والدین بازخورد می‌دهد. هم چنین در این گزارش تنها به وضعیت درسی صرف توجه نمی‌شود، بلکه به ابعاد عاطفی، جسمانی و اجتماعی توجه می شود. در گزارش پیشرفت تحصیلی، والدین به روشنی در می یابند که در چه بخش از انتظارات آموزشی، قوت و ضعف دارد.

مطالعه بیشتر