پاورپوینت کتاب تئوری حسابداری ۲ دکتر مهرانی کرمی(فصل سیزدهم)

پاورپوینت کتاب تئوری حسابداری ۲ دکتر مهرانی کرمی(فصل سیزدهم)
نوع فایل
ppt
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
5,900 تومان

توضیحات فایل:

پاورپوینت کتاب تئوری حسابداری ۲ دکتر مهرانی کرمی (فصل سیزدهم)

در این بخش پاورپوینت فصل سیزدهم تئوری حسابداری جلد دوم دکتر ساسان مهرانی، دکتر غلامرضا کرمی، سید مصطفی سید حسینی و مهتاب جهرمی با عنوان تئوری اثباتی در حجم ۶۵ اسلاید قابل ویرایش تهیه و تدوین گردیده است.

مقدمه

 

یکی از تئوری هایی که تاثیر قابل توجهی بر تحقیقات حسابداری گذاشت تئوری قرارداد و تئوری نمایندگی(مشکل نماینده و کارفرما) بود. جنسن و مکلینگ با انتشار مقاله ای در سال ۱۹۷۶ پیرامون تئوری شرکت به طرح تئوری نمایندگی پرداخته و روابط میان کارفرما و نماینده را مدل سازی کردند. که براساس این تئوری تضادی بالقوه میان نماینده و کارفرما وجود دارد.

به این مفهوم که:

ممکن است نماینده در مسیر تامین اهداف شخصی خود گام واین مهم الزاما در جهت تامین منافع کارفرما نباشد. از طرفی ناتوانی کارفرما در مشاهده عملکرد و نتایج عملکرد نماینده باعث میشود تا فرصت کم کاری برای نماینده فراهم آید. توسعه تئوری نمایندگی دردهه ۱۹۷۰و۱۹۸۰ باعث شد تا حسابداران نیز به بررسی این تضاد در متن گزارشگری مالی بپردازند.

واتس و زیمرمن با انتشار مقالاتی در سالهای ۱۹۷۸و۱۹۷۹ وهمچنین کتابی تحت عنوان تئوری اثباتی حسابداری(PAT) در سال ۱۹۸۶ جریان فکری جدیدی را در حسابداری پدید آوردند. آنها با تکیه بردومفهوم زیر، رویکرد تحقیقاتی و تئوری خود را از تحقیقات دستوری در حسابداری جدا ساختند.

  • انتخاب نامطلوب

انتخاب نامطلوب را با افشاء اطلاعات میتوان کاهش داد.

  • خطراخلاقی

خطراخلاقی،ریشه در ناتوانی کارفرما در مشاهده عملکرد و نتایج عملکرد نماینده دارد که باعث میشود فرصت کم کاری برای نماینده فراهم آید.

مبانی تئوری اثباتی حسابداری

در سالهای اخیر PAT  با استقبال بیشتری مواجه بوده است.به دلیل اینکه PAT به محتوای تجربی مفروضات تئوریک خود توجه دارد.روش شناسی PAT برخلاف رویکردهای پیشین خود تنها مبتنی بر یک چارچوب نظری محض نبوده و دارای محتوای تجربی میباشد.

تعریفی از PAT

تئوری اثباتی حسابداری در تلاش است تا توضیح داده و پیش بینی کند که مدیران چگونه سیاست های حسابداری را انتخاب کرده و در قبال استانداردهای جدید چه واکنشی نشان میدهند…..

مطالعه بیشتر