پاورپوینت چرخه ی سوخت هسته ای

پاورپوینت چرخه ی سوخت هسته ای
نوع فایل
ppt
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
70,000 تومان 5,900 تومان٪92 تخفیف

شرح مختصر:

پاورپوینت چرخه ی سوخت هسته ای

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل چرخه ی سوخت هسته ای می باشد که در قالب پاورپوینت در ۱۲ اسلاید تهیه و تدوین گردیده است. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید. پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد. پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید.

بخشی از متن:

  • تعریف: به مراحل اکتشاف و استخراج و غنی سازی و کاربرد و دفع و بازیافت سوخت هسته‌ ای چرخه ی سوخت هسته ای گفته می‌شود.

مراحل چرخه ی سوخت :

۱-اکتشاف و استخراج:

اولین قدم در چرخه سوخت هسته ای شناسایی و اکتشاف اورانیوم برای تهیه سوخت رآکتورهای هسته ای است. هنگامی که معدن اورانیوم شناسایی شد به ۳ روش می توان اورانیوم را استخراج کرد: اول استخراج از سطح زمین؛دوم استخراج از معادن زیرزمینی؛ سوم تصفیه در معدن.

۲-آسیاب و تبدیل:

سنگ معدن اورانیوم استخراج شده در آسیاب خرد و ریز شده و به پودر بسیار ریزی تبدیل می شود. پس از آن طی فرآیند شیمیایی خاصی خالص سازی شده و بصورت یک حالت جامد به هم پیوسته که از آن بعنوان کیک زرد یاد می شود، در می آید. در مرحله بعد (غنی سازی) از تکنولوژی ویژه ای استفاده می شود که نیازمند حالت گازی است. بنابراین، کنسانتره اکسید اورانیوم جامد طی فرآیندی شیمیایی به هگزافلوراید اورانیوم یا UF6تبدیل می شود.

مراحل آماده سازی اورانیوم برای غنی سازسی:

۱ تولید کیک زرد:

در ابتدا سنگ معدن توسط دستگاههای مخصوصی خرد شده آسیاب می شود و پس از آن برای جدا سازی اورانیم و بالا بردن خلوص خاک سنگ ٬ آنرا در حمامی از اسیدسولفوریک ٬ آلکالاین و یا پراکسید می خوابانند ٬ این عمل برای بدست آوردن اورانیوم خالص تر صورت می گیرد. پس از این محصول بد ست آمده را خشک و فیلتر می کنند و نتیجه آن چیزی خواهد شد که به کیک زرد معروف است. امروزه روشهای جدیدی برای تهیه این پودر اورانیوم وجود دارد که محصول آنها بیشتر از آنکه زرد باشد به قهوه ای و سیاه نزدیک است٬ در واقع رنگ ماده بدست آمده به میزان وجود ناخالصی ها در این پودر دارد. نهادن این نام بر روی این محصول به گذشته بر می گردد که کیفیت روشهای خالص سازی سنگ معدن مناسب نبود و ماده بدست آمده زرد رنگ بود. قسمت اعظم کیک زرد ( در حدود %۷۰ تا ۹۰% ) شامل اکسید اورانیوم با فرمول شیمیایی و یا سایر اکسید های اورانیوم است و مابقی مواد تشکیل دهنده ی آن عبارتند از :

۱ – هیدروکسید اورانیوم

که در صنایع ساخت شیشه و سرامیک از آن استفاده  می شود. این ماده تشعشع رادیو اکتیو دارد و باید تحت شرایط خاصی نگهداری و حمل شود.

۲ – سولفات اورانیوم با فرمول شیمیایی

که ماده ای بی بو با رنگ زرد لیمویی است

۳ – اکسید اورانیوم زرد ( یا اورانیت سدیم) با فرمول شیمیایی

که به رنگ زرد – نارنجی است

فهرست و عناوین فایل پاورپوینت چرخه ی سوخت هسته ای:

تعریف

مراحل چرخه ی سوخت:

۱– اکتشاف و استخراج:

۲- آسیاب و تبدیل:

مراحل آماده سازی اورانیوم برای غنی سازسی:

۲ – تولید UF6:

۳- غنی سازی:

الف ) غنی سازی بوسیله دستگاه سانتریفیوژ:

ب ) غنی سازی با دفیوژن گازی:

ج ) غنی سازی اورانیوم از طریق میدان مغناطیسی:

۵– ساخت میله های سوخت

۴ – تبدیل UF6 به UO2

الف – فرایند تر:

ب – فرآیند خشک:

۶– مدیریت زباله های هسته ای:

مراحل مدیریت ضایعات هسته ای عبارتند از:

انبارداری موقتی:

بازفرآوری انبارنهایی:

مطالعه بیشتر