دوره ضمن خدمت مبانی و اصول آموزش و پرورش فنی و حرفه ای

دوره ضمن خدمت مبانی و اصول آموزش  و پرورش فنی و حرفه ای
نوع فایل
WORD
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
5,000 تومان

شرح مختصر:

کاربران گرامی ،محتوای این فایل شامل فایل کل دوره ضمن خدمت مبانی و اصول آموزش و پرورش فنی و حرفه ای می باشد که با فرمت word در حجم ۳۲۴ صفحه نگارش شده است.

تحول در آموزش های فنی و حرفه ای

آموزش و تربیت فنی و حرفه ای درهزاره سوم به عنوان آموزش های فراراهبردی برای توسعه پایدار و تحقق اهداف چشم انداز کشور به حساب می آید.

استلزامات این نگاه، تغییرات اساسی در محتوا، ارائه آموزش ، چارچوب ملی و بین المللی است.

به صورتی که حاصل آموزش و تربیت فنی و حرفه ای علاوه بر توانایی و شایستگی  را در سازگاری با پیچیدگی های روز افزون محیط کار و تغییرات فناوری نشان دهند.

از طرفی  تکالیفی در اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) ، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامعه علمی کشور در توسعه کمی و کیفی آموزش های فنی و حرفه ای وجود دارد.

اهم این تکالیف عبارتند از :

ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و اخلاق حرفه ای مبتنی بر ارزش های اسلامی و ملی آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص ، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی در سطوح ابتدایی و میانی مهارت افزایش نقش آموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و ایجاد هماهنگی و تعامل بین این نظام با سایر نظام های آموزشی و اقتصادی کمک به تولید ثروت و کاهش فقر در جامعه از طریق توانمندسازی نیروی کار و کمک به افزایش اشتغال، خود اشتغالی و کاهش بیکاری ارتقای کیفیت آموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی و کاهش فاصله میان سطح شایستگی های مورد نیاز فعلی و آتی بازار کار و شایستگی شاغلان در کشور فراهم سازی زمینه یادگیری مادام العمر افراد جامعه جهت دست یابی به عدالت. تعیین سطوح شایستگی و تغییر رویکرد از تحلیل شغل به تحلیل حرفه و توجه به ویژگی های شغل و شاغل و توجه به نظام صلاحیت حرفه ای ملی ، تلفیق شایستگی های مشترک و غیر فنی در تدوین برنامه ها از ویژگی های الگوی مذکور است.

بر اساس این الگو فرآیند برنامه ریزی درسی آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی در دو بخش دنیای کار و دنیای آموزش طراحی شد.

مطالعه بیشتر