جزوه و سوالات درس مثنوی معنوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

جزوه و سوالات درس مثنوی معنوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
نوع فایل
pdf
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
5,900 تومان

توضیحات فایل:

جزوه و سوالات درس مثنوی معنوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

در این بخش جزوه و خلاصه درس مثنوی معنوی بهمراه مجموعه ای از نمونه سوالات امتحانی پایان ترم ویژه دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی مقطع کارشناسی ارشد آماده دانلود شده است.در ذیل پیش نمایشی از محیط فایل را مشاهده میفرمایید. در صورت نیاز می توانید این محصول ارزشمند را از سایت خریداری و دانلود نمائید.

محتویات محصول:

  • خلاصه نویسی و نکته برداری مثنوی معنوی (دفتر دوم از ۱ تا صفحه ۴۸۳)
  • خلاصه مثنوی از ابتدای کتاب تا صحفه ۴۸۳
  • مجموعه نمونه سوالات درس نظم فارسی ۴(مثنوی) با پاسخنامه با کد درس ۱۲۱۳۱۴۲ شامل تمامی ادوار گذشته دانشگاه پیام نور
  • نمونه سوالات درس متون نظم ۴ قسمت چهارم مثنوی معنوی ۲ ،نظم ۴ بخش ۲ مثنوی ۲ با پاسخنامه با کد درس ۱۲۱۳۰۳۵-۱۲۱۳۲۹۷

جزوه و سوالات درس مثنوی معنوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

مولانا کتاب مثنوی معنوی را با بیت «بشنو از نی چون حکایت می‌کند /از جدایی‌ها شکایت می‌کند» آغاز می‌نماید. در مقدمه عربی مثنوی معنوی نیز که نوشته خود مولانا است، این کتاب به تأکید «اصول دین» نامیده می‌شود ((به عربی: «هذا کتابً المثنوی، وهو اصولُ اصولِ اصولِ الدین»)). مثنوی معنوی حاصل پربارترین دوران عمر مولاناست.

چون بیش از ۵۰ سال داشت که نظم مثنوی را آغاز کرد. اهمیت مثنوی نه از آن رو که از آثار قدیم ادبیات فارسی است؛ بلکه از آن جهت است که برای بشر سرگشته امروز پیام رهایی و وارستگی دارد.مثنوی فقط عرفان نظری نیست بلکه کتابی است جامع عرفان نظری و عملی.او خود گفته‌است: «مثنوی را جهت آن نگفتم که آن را حمایل کنند، بل تا زیر پا نهند و بالای آسمان روند که مثنوی معراج حقایق است نه آنکه نردبان را بر دوش بگیرند و شهر به شهر بگردند.»

بنابراین، عرفان مولانا صرفاً عرفان تفسیر نیست بلکه عرفان تغییر است.اگر بخواهیم مجموعه عظیم و پربار بیست و شش هزار بیتی مثنوی معنوی را کوتاه و خلاصه کنیم، به هجده بیتی می‌رسیم که سرآغاز دفتر اول مولاناست و به «نی نامه» شهرت یافته‌است. گرچه آغاز مثنوی مولانا (نی نامه) با دیگر آثار نثر و نظم فارسی تفاوت دارد اما روح نیایش و توجه به حق، در تار و پود آن نهفته‌است….

مطالعه بیشتر