دانلود مبانی نظری و پیشینه نظری دلزدگی زوجین در زندگی زناشویی

دانلود مبانی نظری و پیشینه نظری دلزدگی زوجین در زندگی زناشویی
نوع فایل
WORD
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
15,000 تومان

توضیحات فایل:

دانلود مبانی نظری و پیشینه نظری دلزدگی زوجین در زندگی زناشویی

در این پست دانلود مبانی نظری و پیشینه نظری دلزدگی زوجین در زندگی زناشویی آماده دانلودشده است در زیر قستمهایی از متن فایل را مشاهده مینمایید در صورت تمایل میتوانید این محصول را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید.

دانلود مبانی نظری و پیشینه نظری دلزدگی زوجین در زندگی زناشویی

مفهوم دلزدگی زناشویی:

دلزدگی زناشویی، وضعیت دردناک فرسودگی جسمی، عاطفی و روانی است که کسانی را که توقع دارند عشق رویارویی و ازدواج به زندگیشان معنا ببخشد را متاثر می سازد (پاینز، ۱۹۹۸).

الیس  (۱۹۸۶) دلزدگی زناشویی را عدم احساسات عینی از خشنودی، عدم رعایت و لذت تجربه شده توسط زن و شوهر موقعی که همه جنبه های ازدواج را در نظر می گیرند، می داند.

رضایت یک متغیر نگرشی است و بنابراین یک خصوصیت فردی زن و شوهر محسوب می شود. در واقع، دلزدگی زناشویی در یک رابطه زوجی، به معنای نگرش منفی و غیر لذت بخشی است که زن و شوهر از جنبه های مختلف روابط زناشویی خود دارند. به عبارت دیگر، دلزدگی زناشویی عدم انطباق بین وضعیتی که وجود دارد و وضعیتی که مورد انتظار است، می باشد.

دلزدگی زناشویی وقتی به وجود می آید که وضعیت موجود فرد در روابط زناشویی با آنچه که وی انتظار داشته،منطبق نباشد و نارضایتی زناشویی وقتی به وجود می آید که وضعیت موجود فرد در روابط زناشویی با وضعیت مورد انتظار  دلخواه فرد منطبق نباشد.

یعنی حالتی که طی آن زن و شوهر از ازدواج با یکدیگر و با هم بودن احساس شادمانی و رضایت ندارند.مفهوم دلزدگی زناشویی، فهومی ایستا و ثابت نیست و اکثر زوج ها در زندگی مشترک خود، تغییرات جزئی را در میزان رضایت مندی تجربه می کنند و در نتیجه آن همواره ناگزیرند خود را فعالانه با جنبه های گوناگون و تغییر پذیر فیزیکی، اجتماعی و روانی محیط خود سازگار کنند (کامینگ و اوریلی ، ۱۹۹۷).

علایم دلزدگی زناشویی:

نشانه های جسمی. دلزدگی جسمی ناشی از دلزدگی به صورت خستگی، ملامت، سردرد های مزمن و ناراحتی معده، کمبود میل (شهوت) و پرخوری همراه است. به عبارت دیگر دلزدگی جسمی یک نوع احساس خستگی و کسالت، دلزده ها علامت هایی مثل بی حالی، سردردهای مزمن، دردهای شکمی و بی اشتهایی یا پرخوری هم از خودشان نشان می دهند. دلزده ها از نظر جسمی هم از پا می افتند(پاینز، ۱۹۹۶؛ ترجمه گوهری راد و افشار، ۱۳۸۳).

دلایل دلزدگی زناشویی:

توقعات غیرمنطقی و غیرواقع بینانه .گاهی توقعات ما آنقدر بالا و غیرواقع بینانه است که ازدواج با هر فرد دیگری هم نمی تواند آن توقع ها را برآورده کند. مثلا زنی که توقع دارد شوهرش که از صفر زندگی را با او شروع کرده باید یکساله هم خانه و هم ماشین بخرد معلوم است با دیدن واقعیت دلزده می شود.

رابطه جنسی ضعیف:

رابطهء جنسی، ابزاری مهم برای تجربهء صمیمیت بین زوجین اسـت. رابطهء جـنسی خـوب با رضایت‌ مداوم‌ از‌ رابطه پیـوند دارد.درحـالی‌که رابـطهء جنسی کم و ناخوشایند، منشأ تعارضاتی در زوجین مشکل‌ داراست. اغلب‌ زوجین از نظر کمبود صمیمیت و نزدیکی و زندگی جنسی ضعیف باهم مشترک‌اند.

زنان ابراز می‌دارند که‌ اصـل‌ صـمیمیت بـاید ابتدا ایجاد شود تا رابطهء جنسی متعاقب آن بـهبود یـابد(هالفورد،ترجمهء‌ تبریزی‌ و همکاران،۱۳۸۴). فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه نظری دلزدگی زناشویی به صورت زیر می باشد:

مفهوم دلزدگی زناشویی:

علایم دلزدگی زناشویی
دلایل دلزدگی زناشویی
۲-۲-۲٫    علل مـشکلات ارتـباطی و اختلافات‌ زناشویی
۲-۲-۸-۱٫    رفتار منفی
۲-۲-۸-۲٫    کمبود فعالیت مثبت مشترک
۲-۲-۸-۳٫    کمبود صمیمیت
۲-۲-۸-۴٫    ارتباط و حل تـعارض ضعیف
۲-۲-۸-۵٫    ایفای نقش نامناسب و فقدان حمایت‌ متقابل
۲-۲-۸-۶٫    رابطه جنسی ضعیف
۲-۲-۸-۷٫    تعصبات ادراکی‌
۲-۲-۸-۸٫    عاطفهء منفی
۲-۲-۸-۹٫    شناخت منفی
دیدگاه های نظری دلزدگی زناشویی
دیدگاه شناختی
۲-۱-۶-۱٫    نظریه روان پویایی و ارتباط شئ
۲-۱-۶-۲٫    نظریه‌های رفتاری
۲-۱-۶-۳٫    نظریه‌های سیستمی
۲-۱-۶-۴٫    نظریه‌های بین نسلی
۲-۱-۶-۵٫    نظریه دلبستگی
۲-۲-۳٫    مدل‌های ارزیـابی آسیب‌شناسی زندگی زناشویی
۲-۲-۹-۱٫    مدل مـک مـستر
۲-۲-۹-۲٫    مدل فرآیند کارکرد خانواده
۲-۲-۹-۳٫    مدل بـرادبوری
۲-۲-۹-۴٫    طرح سه محوری تسنگ‌ و مک درموت
۲-۲-۹-۵٫    مدل السون
۲-۲-۹-۶٫    مدل بیورز
منابع فارسی
منابع لاتین

چیزی که این فایل را با بقیه فایل های موجود متمایز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرینت بودن آن می باشد تا خریدار از خرید خود کاملا راضی باشد.

مطالعه بیشتر