مقاله درباره ضروریات عقد وقف

مقاله درباره ضروریات عقد وقف
نوع فایل
WORD
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
3,500 تومان

توضیحات فایل

مقاله درباره ضروریات عقد وقف

دانش پژوهان گرامی و دانشجویان ارجمند در این قسمت فایل مقاله ضروریات عقد وقف در قالب ورد در ۷۳ صفحه آماده دانلود شده است. در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده مینمایید.در صورت تمایل می توانید این محصول را از فروشگاه خریداری و دانلود نمایید.

Image result for ‫پایان نامه ضروریات عقد وقف‬‎

مقاله ضروریات عقد وقف:

مقاله :انسان زندگی جاودانه و ابدی ندارد. به همین جهت مایل است پس از مرگ، یادگارهایی از خود به جای گذارد. این یادبودها می توانند خیرات و مبرات، عمل صالح هبه و وقف باشند.

وقف در لغت به معنی ایستادن و حبس کردن است و در اصطلاح حقوقی عبارت از آن است که شخص به منظور یک هدف انسانی و اخلاقی و با نیبت مشروع، تمام و یا قسمتی از مال یا اموال خود را برای جلوگیری از نقل و انتقال حبس کند تا دیگران از منافع آن مال استفاده نمایند. مثلا شخصی تمام یا قسمتی از اموال خود را وقف می نماید تا از منافع آن برای دختران بی‌بضاعت جهیزیه تهیه گردد.

وقف ریشه در تاریخ دینی و مذهبی ما دارد و از عقودی است که ضمن جلوگیری از مال‌اندوزی و تکاثر، موجب تعادل و توازن ثروت در جوامع بشری می شود. نیاکان ما اعتقاد وافری به وقف مال و اموال داشته‌اند و وقف نامه‌هایی که از گذشته‌ها به جای مانده حکایت از این اعتقاد راسخ دارد ولی متأسفانه این رسم بسیار با ارزش به تدریج و در طول زمان به فراموشی سپرده شده است.

پیامبر اسلام می فرمایند: وقتی انسان ۳ سه چیز نام او را جاودانه می سازد:

۱) فرزند صالح   ۲) علمی که دیگران از آن بهره مند گردند.

۳) صدقه جاریه (وقف)

امیدواریم با آشنایی با مبانی حقوقی «عقد وقف» شاهد رواج روزافزون این

عمل خیر باشیم تا همگان از منافع آن بهره مند گردند.

مطالعه بیشتر