مقاله چک سفید امضاء و ماهیت حقوقی آن

مقاله چک سفید امضاء و ماهیت حقوقی آن
نوع فایل
word
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
2,000 تومان

توضیحات فایل:

مقاله چک سفید امضاء و ماهیت حقوقی آن

در این بخش  مقاله رشته حقوق با عنوان چک سفید امضاء و ماهیت حقوقی آن در ۱۵ صفحه با فرمت ورد و قابل ویرایش  آماده دانلود برای استفاده دانش پژوهان گرامی قرار داده ایم در زیر قسمت هایی از متن  را مشاهده مینمایید.در صورت تمایل میتوانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری نمایید

Image result for ‫مقاله چک سفید‬‎

شرح مختصر مقاله چک سفید امضاء و ماهیت حقوقی آن

قانونگذار چک را وسیله پرداخت فوری و جایگزین پول قرار داده است تا در معاملات خصوصا داد و ستدهای تجاری نقش تسریع و تسهیل کننده را ایفاء نماید.

این چک که با امضای صادر کننده تاسیس و واگذار میشود به دلیل عدم قید مبلغ در آن و احتمالا عدمتکمیل دیگر مندرجات و نیز فراهم بودن زمینه سوء‌استفاده بیشتر، نمی‌تواند منظور قانونگذار را تامین و عملی سازد.

لذا بموجب ماده ۱۳ اصلاحی قانون صدور چک ۱۳۵۵،‌صدور چک سفید امضاء ممنوع اعلام شده و صادر کننده آن تحت شرایط مقرر قانونی قابل مجازات است. در این مقاله با توجه به اهمیت مساله و ممنوعیت صدور این نوع چک و مجازات مربوط به آن و نیز لزوم ارائه تعریف و شناخت دقیقتر چک سفید امضاء و تمیز و تفکیک آن از چکهای مشابه، به بررسی مختصر موضوع پرداخته شده است. ابتدا پس از بیان سیر تطور قانونی چک بلامحل و سفید امضاء چک سفید امضاء تعریف شده و سپس ضمن بررسی ماهیت حقوقی آن،‌نتیجه بحث نیز ذکر گردیده است.

در قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۵۵ و قانون اصلاح قانون مذکور مصوب

سال ۱۳۷۲ از چک «سفید امضاء» نام برده شده است. اکنون مطابق مقررات

قانونی موجود، صدور چک سفید امضاء همانند چکهای تضمینی، وعده دار و

مشروط ممنوع و صادر کننده آن تحت شرایط قانونی قابل تعقیب و مجازات

می باشد. از میان چکهای نامبرده در ماده ۱۳ قانون صدور چک ۱۳۷۲ چک سفید

امضاء‌کمتر مورد بحث و گفتگوی حقوقدانان قرار گرفته است.

 

مطالعه بیشتر