کامل ترین متن تحقیق دختران، سن رشد و مسئولیت کیفری کارشناسی رشته حقوق

کامل ترین متن تحقیق دختران، سن رشد و مسئولیت کیفری کارشناسی رشته حقوق
نوع فایل
WORD
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
2,000 تومان

توضیحات فایل:

کامل ترین متن تحقیق دختران، سن رشد و مسئولیت کیفری کارشناسی رشته حقوق
کاربران گرامی و دانش پژوهان ارجمند این فایل حاوی تحقیق دختران، سن رشد و مسئولیت کیفری کارشناسی رشته حقوق در قالب ورد و در ۲۴ صفحه آماده دانلود شده و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده مینمایید.در صورت تمایل می توانید این محصول را از فروشگاه خریداری و دانلود نمایید.

چکیده کامل ترین متن تحقیق دختران، سن رشد و مسئولیت کیفری کارشناسی رشته حقوق

احراز رشد در مسئولیت کیفری دختران از جمله مباحث نو ظهوری است که بررسی فقهی در این زمینه ضروری به نظر می رسد. زیرا بسیاری از دختران و پسرانی که تازه به سن بلوغ جنسی و شرعی رسیده اند، از رشد عقلی و فکری لازم در مسائل کیفری برخوردار نیستند. سؤال مهم این است که آیا از دیدگاه فقهی چنین اشخاصی در امور کیفری مانند امور مدنی مورد حمایت حقوقی قرار داشته و فاقد مسئولیت کیفری به شمار می روند؟ مقاله حاضر در ابتدا به تبیین مفهوم رشد و رابطه آن با جنون و بلوغ پرداخته و اثبات می شود که در اصطلاح روایی، رشد تنها به مفهوم خاص مدنی اختصاص نداشته و قابل تعمیم به مسائل غیرمالی از جمله امور کیفری نیز می باشد.

در بررسی ادله عقلی معلوم می گردد مسائل کیفری به مراتب مهم تر از امور مالی می باشد و به طریق اولی یا حداقل به وحدت ملاک، رشد، در مسئولیت کیفری شرط است. برای این مدعا از قیاس اولویت در مسأله رشد بهره گرفته شده و سپس به تبیین قید «کمال العقل» و واژه «معتوه» که براساس روایات فاقد مسئولیت کیفری می باشند، پرداخته شده است؛ بنابراین بازنگری در سن مسئولیت کیفری دختران ضروری به نظر می رسد.

نکته اول

ایشان ابتدا مفهوم حقوقی «رشد» را با ذکر دو معنای عام و خاص به گونه ای  جامع و مستوفی بیان نموده و نظرات فقها را ذکر کرده است. سپس با طرح  مباحثی می کوشد تا ذوالصطلاح «سفیه» و «ضعیف» را که در روایات آمده و  شرط محجوریت صبی می باشد، از اختصاص به امور مالی خارج کرده و به  امور……………………

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:۲۴

مطالعه بیشتر