دانلود پرسشنامه وسواس فکری عملی مادزلی

دانلود پرسشنامه وسواس فکری عملی مادزلی
نوع فایل
word
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
3,900 تومان

توضیحات فایل:

دانلود پرسشنامه وسواس فکری عملی مادزلی

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل پرسشنامه وسواس فکری عملی مادزلی (شامل پرسشنامه استاندارد، مقاله بیس، مولفه، امتیازبندی، تفسیر و روایی – پایایی پرسشنامه ) تهیه و تدوین گردیده است. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید. پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد که به مدت یک هفته در ایمیل شما فعال خواهد ماند. پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید. در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید.

دانلود پرسشنامه وسواس فکری عملی مادزلی

این پرسشنامه توسط هاجسون و راچمن (۱۹۷۷) به منظور پژوهش در مورد نوع و حیطه مشکلات وسواسی تهیه شده است . این پرسشنامه شامل ۳۰ ماده، نیمی با کلید درست و نیمی با کلید نادرست است و در اعتباریابی اولیه در بیمارستان مادزلی ، ۵۰ بیمار وسواسی را از ۵۰ تیمار روان نژند به خوبی تفکیک کرده است. تحلیل محتوای بعدی پاسخ های ۱۰۰ بیمار ، چهار جزء عمده را که منعکس کننده چهار نوع مشکل وسواسی در بیماران بود ، مشخص کرد. این چهار جزء عبارتند از : وارسی ، تمیزی ، کندی و شک وسواسی. البته جزء پنجمی هم بود که می شد آن را نشخوار نامید ولی این جزء تنها روی دو ماده وزن داشت. بنابراین بر اساس تحلیل موارد یادآور شده چهار مقیاس فرعی تشکیل شد. با استفاده از یک روش نمره گذاری ساده می توان یک نمره وسواسی کلی و چهار نمره فرعی بدست آورد.

اجرای این پرسشنامه بسیار سریع و آسان است. زیرا ۳۰ عبارت تشکیل شده که پاسخ های آن به شکل درست یا نادرست است ( هاجسن و رچمن ، ۱۹۷۷، رچمن و هاجسن ، ۱۹۸۰ ) . این پرسشنامه علاوه بر یک نمره کلی وسواس گرایی ، چهار نمره فرعی برای بازبینی ، شستن و تمیز کردن ، کندی تکرار ، تردید – دقت به دست می دهد. متاسفانه این پرسشنامه فقط دو پرسش در ارتباط با افکار ( وسواس فکری) دارد. همچنین میزان ناتوانی و شدت مشکلات را که در برابر گستردگی آنها قرار دارد نمی سنجد. با وجود این می تواند بیماران مبتلا به وسواس فکری – عملی را از سایر اشخاص روان رنجور تشخیص دهد. به طور کلی پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی ابزاری مفید و ساده است که می توان آن را همراه با روش های معمول سنجش به کار گرفت. این پرسشنامه ه ویژه برای ارزیابی تغییرات در نتیجه اجرای درمان مفید است.

روایی و پایایی پرسشنامه

قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می­گیرد یعنی اینکه ابزار اندازه­ گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می­دهد.

روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهش شمس و همکاران  (۱۳۸۶) ذکر شده است.

پایایی و روایی: دارد (فارسی و انگلیسی)
نوع فایل: word

مولفه : دارد (سوالات مربوط به هر مولفه مشخص نیست)

تعداد صفحات:۸

منبع: دارد

تفسیر و نمره گذاری: دارد

مطالعه بیشتر