پروژه آشنایی با مرمت ابنیه – طرح مرمت بازار خوی

پروژه آشنایی با مرمت ابنیه – طرح مرمت بازار خوی
نوع فایل
ppt
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
5,900 تومان

شرح مختصر:

پروژه آشنایی با مرمت ابنیه – طرح مرمت بازار خوی

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل پروژه درس پروژه آشنایی با مرمت ابنیه – طرح مرمت بازار خوی بنای مورد مطالعه:بازارخوی تبریز در قالب فایل پاورپوینت در حجم ۴۳ اسلاید قابل ویرایش آماده دانلود شده است. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید.پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد.پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید.

بخشی از متن پروژه آشنایی با مرمت ابنیه – طرح مرمت بازار خوی :

آشنایی با بازار خوی

بازار خوی بازاری عظیم از دوران صفویه و مرکز تجاری آن دوره آذربایجان بوده که در ضلع شرقی شهر خوی قرار دارد. عمده صادرات بعلت قرار گرفتن در جاده ابریشم ایپک یولی قرار داشت نفت را با شتر از قفقاز به بازار خوی انتقال و از آنجا به بازارهای ارومیه – تبریز و… صادر میکردند. و بازمانده بازار گسترده است. تاریخ احداث بازار فعلی دوره صفویه به بعد است و بیشتر قسمت‌های آن به دستور عباس میرزای قاجار و توسط امیر احمدخان دنبلی، در اوایل دوره قاجاریه ساخته شده‌ است.

بازار خوی یکی از زیباترین بازارهای ایران بعد از بازارهای تبریز اصفهان شیراز است. و مانند بازارهای اصفهان، کرمان و… تزئینات گچبری و کاشیکاری آجری، کتیبه و… ندارد اما در بعضی از قسمت‌ها، مخصوصا در چهارسوهای آن تزئینات کَشه چینی آجر وجود دارد.

شهر و بازار خوی در کتب قدیمی از سوی نویسندگان معتبری چون ابن حوقل (۳۴۶ه.ق) مورد اشارات گوناگون قرارگرفته. از این رو به نظر میرسد بازار قدیمی خوی پیش ازقرن چهارم هجری پایه گذاری شده. وجود آثار بجا مانده از افشاریه و زندیه و قاجار و…موید مرمت و بازسازی و گسترش بازار در دوره های مذکور است. (در حالت کلی مربوط به افشاریه است و در زندیه اضافاتی پذیرفته ولی دوره تکامل آن قاجار است.)

بازار خوی به دستو راحمدخان دنبلی (متوفی ۱۲۰۰ه.ق) حاکم خوی و به تقلید از بازار وکیل شیراز احداث شده بازار فعلی تنها باقیمانده ی بازاری گسترده است. دوز میدانی (میدان نمک) در حال حاضر تنها دو مغازه ی نمک فروشی فعال است .بقیه به خارج شهر منتقل شده اند ( بیشتر بین میدان آقا صادق و اتوبوس رانی)

مطالعه بیشتر