خلاصه کتاب مدارهای توسعه نیافتگی در ایران دکتر حسین عظیمی

خلاصه کتاب مدارهای توسعه نیافتگی در ایران دکتر حسین عظیمی
نوع فایل
ppt
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
6,900 تومان

توضیحات فایل:

خلاصه کتاب مدارهای توسعه نیافتگی در ایران دکتر حسین عظیمی

کاربران گرامی ،این فایل حاوی مطالعه پاورپوینت و خلاصه کتاب مدارهای توسعه نیافتگی در ایران دکتر حسین عظیمی در حجم ۵۵ اسلاید قابل ویرایش می باشد که پس از پرداخت آنلاین ،میتوانید این محصول را دریافت و دانلود نمایید.

جهت آشنایی شما عزیزان با محتوای پاورپوینت  مدارهای توسعه نیافتگی در ایران، بخشی از متن چند تا اسلاید را قرار می دهیم .

محتوای اسلاید ۳

فهرست مطالب

žمقدمه

žتصویر کلان اقتصادی – اجتماعی کشور

žتوزیع درامد ، فقر و محرومیت

žبودجه و سیاست گذاری اقتصادی

žبخش کشاورزی

žبخش صنعت

žبخش نفت

محتوای اسلاید ۴

کتاب مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران در واقع مجموعه مقالات و نوشته های دکتر عظیمی طی سالهای ۱۳۵۹ تا سالهای پایانی دهه ۱۳۶۰ میباشد .

žمقدمه :

اقتصاد ایران علی رغم تلاشها و تحولات چشمگیر انجام شده طی سالهای اخیر هنوز با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه میباشد . با توجه به سرشماری انجام شده در سال ۶۵ کشور و حسابهای ملی ۳۳درصد از ۱۱میلیون جمعیت شاغل کشور در تولید محصول ملی این دوره نقش ندارند و در واقع بیکار پنهانند ، با این واقعیت از مجموع نیروی کار ۱۲/۸ میلیون نفری کشور بیش از ۴۷ درصد یا بیکارند یا اثر وجودی موثری در تولید ندارند .

بازده و بهره وری سرانه نیروی کار در خلال مدت ۵۵-۶۵ به طور متوسط ۳۳ درصد تنزل داشته است از نیروی انسانی شاغل کشور فقط ۱۲/۹ درصد دربخش صنعت و معدن شاغل هستند در این دو سال تولید ناخالص داخل کشور از رشد ۲/۷ درصد در سال ۶۸ و از ۱۰/۱ درصد در سال ۶۹ برخوردار بوده است اما دقت در براورد های موجود نشان میدهد که بخش قابل توجهی از این رشد مربوط به افزایش قابل توجه حجم واردات در سال ۶۹ بوده است .

محتوای اسلاید ۵۴

قیمت نفت تحت تاثیر سه گروه عوامل عمده تعیین میشود :

žعوامل اقتصادی (هزینه های تولید ، عرضه ،تقاضا )

žعوامل انحصار (اوپک ،شرکتهای نفتی )

žعوامل سیاسی (برخوردهای سیاسی کشورهای مصرف کننده و تولید کننده ) همچون بحران اقتصادی در کشورهای صنعتی غرب ، بدهی های سنگین جهان سوم ، اختلافات تاکتیکی کشورهای عمده صنعتی غرب در برخورد با قیمت نفت ( ناشی از شرایط ویژه اقتصادی هر کشور ) ،ضرورت توسعه تکنولوژی های لازم برای توسعه

قیمت نفت تنها عامل تعیین کننده درامد ارزی ایران از محل نفت صادرات نفت نیست و حداقل دو عامل دیگر نیز در تعیین خالص ارز حاصله برای ایران موثر خواهد بود :

  1. قدرت صادرات نفت کشور
  2. هزینه های تولید و صادرات

مطالعه بیشتر