جزوه درس حقوق مدنی ۲ pdf و word

جزوه درس حقوق مدنی ۲ pdf و word
نوع فایل
pdf+word
حجم فایل
1mb
نویسنده
دسته بندی
5,900 تومان

توضیحات فایل:

جزوه درس حقوق مدنی ۲ pdf و word

دانشجویان و کاربران گرامی،محتوای این فایل جزوه درس حقوق مدنی ۲ (اموال و مالکیت) ویرایش سال ۹۹ می باشد که با فرمت pdf و word در ۱۳۰ صفحه تهیه و تدوین شده و هم اکنون آماده دانلود می باشد .امید است که سودمند بوده و مورد استفاده شما عزیزان واقع گردد . در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از وبسایت ما با مناسب ترین قیمت خریداری و دانلود نمایید.

بخشی از متن فایل ورد:

مقـدمـه

دارائـی

دارائی در عرف و در اصطلاح حسابداری دارای مفهومی نزدیک به مفهوم مال است. لیکن در اصطلاح حقوق مدنی، این دو کلمه همیشه به یک معنی به کار نمی­رود. دارائی گاهی به معنی گسترده­ای به کار می­رود که بدهی را نیز فرا می­گیرد. دارائی بدین معنی مجموعه­ای مرکب از دو جزء مثبت و منفی است.

جزء مثبت از اموال و حقوق مالی شخص تشکیل می­گردد. این حقوق را به سه دسته می­توان تقسیم کرد

  • حقوق عینی : حقوقی که به اشیاء معین مادی تعلق می­گیرند، مانند (حق مالکیت و حق مستأجر نسبت به مورد اجاره)
  • حقوق دینی : حقوقی که اشخاص به ذمه دیگران دارند، مانند (حق بستانکار نسبت به بدهکار)
  • حقوق فکری : حقوقی که داخل در هیچ یک از دو دسته مذکور نیست و موضوع آنها شیء معین مادی نیست، بلکه فعالیت فکری و معنوی دارنده آنها است. این حقوق بر خلاف حقوق دینی علیه شخص معینی اعمال نمی­شوند و مانند حقوق عینی در برابر همه قابل استنادند. حقوق فکری مانند
  • مالکیت نوعی حقوق انحصاری هستند، بدین معنی که به صاحب حق اجازه می­دهند منحصراً، بدانگونه که می­خواهد، از حق خود بهره­برداری کند، از این رو این حقوق را مالکیت­های فکری نیز نامیده­اند. مانند (حق مؤلف و هنرمند و مخترع نسبت به آثار خود)

جزء منفی از دارائی، شامل کلیه تعهدات و دیون مالی شخص است. بنابراین دارائی نه تنها شامل اموال منقول و غیرمنقول شخص است، بلکه بدهی­های مالی او نیز جزئی از دارائی را تشکیل می­دهند.

دارائی به معنی یاد شده، طبق نظریه علمای کلاسیک، لازمه شخصیت انسان است و از این رو غیر قابل انتقال بین زندگان است، بدین معنی که نمی­توان، جز به هنگام موت، آن را به طور کامل و یکجا به دیگری انتقال داد. دارائی انعکاسی از شخصیت فرد در زمینه اقتصادی است. حقوقدانان از این خصوصیت دو نتیجه می­گیرند.

مطالعه بیشتر