خلاصه درس آشنایی با معماری اسلامی با موضوع بررسی معماری بازار شهر قم

خلاصه درس آشنایی با معماری اسلامی با موضوع بررسی معماری بازار شهر قم
نوع فایل
ppt
حجم فایل
6mb
نویسنده
6,600 تومان

توضیحات فایل:

خلاصه درس آشنایی با معماری اسلامی با موضوع بررسی معماری بازار شهر قم

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل جامع ترین تحقیق پاورپوینت درس آشنایی با معماری اسلامی با موضوع : بازار بخش: تیم و تیمچه/بررسی معماری شهر قم می باشد که با فرمت ppt در ۱۹ اسلاید تهیه و تدوین گردیده است .امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید.پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد.پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید.در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید.

بخشی از متن پاورپوینت درس آشنایی با معماری اسلامی با موضوع بررسی معماری بازار شهر قم :

یکی از مهمترین ساختمان های درون شهری بازار است بازار های ایران در جهان نام اور هستند و در میان مردم از اهمیت ویژه ای برخوردارند.بازار ایرانی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، محلی جهت اجتماع افراد، دادوستد، محلی جهت شورش‌ها و اعتصاب‌ها و همچنین آشنایی‌ها بوده است. بازارها معمولاً در کنار سایر مجموعه‌های شهری نزدیک میدان‌های بزرگ و مرکزی بوده و یا بیرون از دروازه کاروان رو قرار داشته که به داخل شهر امتداد می‌یافته است.

معماری بازار در اقلیم‌ها و شهرهای مختلف متفاوت بوده به طوری که برخی بازارها به صورت سرپوشیده و برخی روباز، برخی به صورت هفته‌ای و بازارچه محلی بوده است. بازارها از عناصر مختلفی نظیر؛ راسته، رسته، دالان، سرایاخان، خانبار، تیمچه، قیصریه و دکان شکل گرفته‌اند. علاوه بر مواردی که ذکر شد عناصری مانند؛ قهوه‌خانه، مسجد و حمام نیز جزو نیاز بازاریان بوده و در کنار فضای اصلی بازار جهت استفاده کسبه و افراد ایجاد می‌شده است.

در معماری سنتی ایران، بازارها به‌عنوان ستون‌ فقرات شهر به حساب می‌آمدند. درون بازارها، تیمچه‌ها به‌عنوان فضاهای تمرکز تجارت، فروش کالاهای خاص و افزایش رقابت اهمیت بسیاری داشتند.

تیمچه به معنى کاروانسراى کوچک بوده است. در دوره‌هاى معاصر به‌ کاروانسراها یا سراهاى کوچک و سرپوشیده گفته مى‌شود. فضاى تیمچه‌ها نسبت به کاروانسراها از لحاظ اقتصادى گرانتر بوده و براى عرضه اجناس ارزان قیمت استفاده نمى‌شده است. از جمله تیمچه‌ها مى‌توان به سرا و تیمچهٔ یقم و تیمچه ی امیر در تبریز، سرا و تیمچهٔ حاج‌رضا در قزوین، تیمچه نو در کاشان، تیمچه مظفریه در تبریز اشاره کرد.

مطالعه بیشتر