دانلود جزوه مبانی استنباط احکام بصورت جامع ویرایش جدید با فرمت pdf

دانلود جزوه مبانی استنباط احکام بصورت جامع ویرایش جدید با فرمت pdf
نوع فایل
pdf
حجم فایل
2mb
نویسنده
دسته بندی
8,800 تومان

توضیحات فایل:

دانلود جزوه مبانی استنباط احکام بصورت جامع ویرایش جدید با فرمت pdf

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل جامع ترین و باکیفیت ترین جزوه مبانی استنباط احکام ویرایش جدید می باشد که با فرمت pdf تهیه و تنظیم گردیده است. امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید.پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد.پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید.در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید.

جزوه مبانی استنباط احکام

مقصود از مبانی استنباط احکام همان روش متداول میان فقهای شیعه برای اجتهاد و استنباط احکام شرعی از ادله ای که دلالت بر آن احکام دارد، است.

اجتهاد، فن و مهارتی است که پس از دستیابی به دانش هایی برای شخصی که صاحب این فن باشد، به این صورت محقق می شود که آن شخص توانایی استخراج و استنباط احکام شرعی از ادله را پیدا میکند. حال آنکه ممکن است شخصی دانش ها و معلومات لازم را داشته باشد در حالی که صاحب مهارت اجتهاد نباشد، در این صورت این شخص از استنباط احکام عاجز می ماند، همانند بسیاری از علوم دیگر که فن آن در کاربرد و عمل ظاهر می شود، برای مثال ممکن است شخصی دانش پزشکی در حد عالی داشته باشد اما صاحب مهارت طبابت نباشد و نتواند بیمار را معاینه و معالجه کند و دانش خود را به فعلیت برساند و برای این منظور نیازمند تمرین و ممارست زیاد باشد. پس صرفا داشتن دانش منتج به استخراج و استنباط احکام نمیشود.

برای دانش استنباط احکام یا اجتهاد، مقدماتی از علوم را لازم دانسته اند:

۱ – احاطه به علوم و فنون عربی، که به معنای دانستن ادبیات عربی است.

و منظور از آن دانستن صرف قدرت تشخیص کلمات به اشکال مختلف ( و نحو ) قدرت تشخیص هویت اجزای کلام در کلام و تجزیه و ترکیب اجزای جمله ( و تسلط بر واژگان و معانی آنها ) که با مراجعه به کتب لغت برای کسانی که با زبان عربی آشنایی کافی ندارند حاصل می شود (به مقداری که توان فهم معانی از متونی که مورد استخراج احکام است حاصل شود و تخصص بیش از آن مانند توانایی بررسی و رد و اثبات نظریات مختلف متخصصان لازم نیست.

مطالعه بیشتر