کاربران گرامی ، محتوای این فایل پاورپوینت نظریه سازنده گرایی می باشد که با فرمت ppt در ۱۹ اسلاید قابل ویرایش تهیه و تدوین گردیده است. امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت نیاز می توانید این فایل ارزشمند را با مناسب ترین قیمت از وب سایت ما خریداری و دانلود نمایید.
جهت آشنایی شما عزیزان با محتوای پاورپوینت نظریه سازنده گرایی با فرمت ppt در ۱۹ اسلاید قابل ویرایش ، محتوای چندتا اسلاید را قرار میدهیم تا آشنایی بیشتری پیدا کنید.
محتوای اسلاید ۴
مقدمه:
الگوهای تدریس مانند ابزارهایی ضروری هستند که معلمان برای یادگیری از آنها استفاده میکنند. انتخاب الگوی مناسب برای تدریس و اجرای مراحل و شیوههای آن بهصورت اصولی و درست موجب کیفیت بخشیدن به یادگیری دانشآموزان میشود. انتخاب الگوی تدریس، بستگی به ماهیت مبحث درسی دارد، و گاهی به صلاحدید معلم از چند الگو بهصورت تلفیقی در آموزش استفاده میشود.
یکی از الگوهای پرکاربرد و بسیار مؤثر آموزشی، الگوی تدریس “ساختن گرایی” است. نظریۀ ساختن گرایی بر یادگیری وابسته به شرایط، موقعیت و فرآیند یادگیری تأکید میکند. اندیشمندان این نظریه معتقدند جهانی که یادگیرنده تجربه میکند و میسازد (تعامل فرد و جهان) مهم است. آنها همچنین معتقدند که شیوههای مختلفی برای ساختن جهان وجود دارد و ممکن است معنا و دیدگاههای مختلفی برای هر واقعه و مفهوم وجود داشته باشد. بر اساس این اندیشه، یادگیری مستلزم کسب اعتقادات درست دربارۀ جهان خارج است.
ساخت گرایان معتقدند انسان نمی تواند مفهوم جدید و ناشناختهای را بیاموزد؛ مگر آنکه بتواند آن را با دانش پیشین خود که در ذهن دارد و از تجربیات واقعی و بدست آمده است، پیوند دهد. بنابراین آنها “یادگیری” را فرایندی فعالانه و خاص ذهن هر فرد میدانند.
محتوای اسلاید ۱۳
نقش معلم در الگوی ساختن گرایی
معلمانی که علاقه دارند با استفاده از نظریۀ ساختن گرایی به طراحی آموزشی اقدام کنند و به تدریس بپردازند باید نقشهای متفاوت تسهیلگر، راهنما، هدایتگر و هم شاگردی را ایفا نمایند.
در این روش مهمترین نقشی که معلم باید داشته باشد “متخصص” نیست بلکه “تسهیلگر” است و نقش او طراحی چالشها و موقعیتهای معماگونه و تسهیلگری در فرآیند دانش سازی است.
چینش کلاس ساختن گرایی
چینش نیمکتها و یا صندلیهای کلاس برای تدریس به این شیوه باید به گونهای باشد که معلم بتواند با همۀ دانشآموزان ارتباط چهره به چهره برقرار کند و دانشآموزان نیز به جای کار فردی بتوانند با سایر همکلاسیهای خود ارتباط برقرار کنند و امکان بحث گروهی و کاوشگری برای آنها فراهم شود؛
مزایای الگوی ساختن گرایی
الف) استفاده از دانش زمینهای
ب) دانشآموز محوری
پ) یادگیری بازخورد دهنده
ت) یادگیری مشارکتی
ث) یادگیری بر مبتنی پرسشگری
ج) یادگیری استنتاجی