جزوه درس حقوق رسانه ویرایش سال ۹۹

جزوه درس حقوق رسانه ویرایش سال ۹۹
نوع فایل
pdf+word
حجم فایل
20mb
نویسنده
دسته بندی
5,900 تومان

توضیحات فایل:

جزوه درس حقوق رسانه ویرایش سال ۹۹

دانشجویان و کاربران گرامی ، محتوای این فایل کامل ترین جزوه درس حقوق رسانه (چندین جزوه از درس حقوق رسانه) ویرایش جدید (سال ۹۹ ) می باشد که با فرمت پی دی اف و ورد تهیه و تدوین گردیده است.

بخشی از متن فایل ورد:

حقوق رسانه

بنیادهای نظری حقوق رسانه:

  • آزادی بیان
  • آزادی اطلاعات
  • استقلال رسانه ها
  • تکثرگرایی رسانه‌ای
  • نظام دهی رسانه ها

آزادی بیان

حق برخورداری از آزادی بیان بنیادی ترین حق رسانه ها است دیگر آزادی ها و حقوق رسانه‌ای مثل آزادی مطبوعات، حق دسترسی به اطلاعات، حق انتقاد، حق استقلال و رهایی از سانسور ریشه در آزادی بیان دارند و به شدت از آزادی بیان متاثر هستند.

مفهوم شناسی آزادی بیان و حق آزادی بیان

گاهی سخن بر سر مطلق آزادی بیان است و گاهی در مورد حق آزادی بیان. اغلب فلاسفه و علمای سیاست غالباً از خود آزادی بیان صحبت می کنند اما حقوقدان ها از حق آزادی بیان صحبت می کنند. برای مثال زمانی که جان استوارت میل در کتاب رسانه درباره آزادی و آزادی افکار و مباحثات سخن می گوید، در واقع در مورد آزادی بیان نظر می‌دهد. اما زمانی که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی یا قانون اساسی یا قانون مطبوعات یک کشور حکمی را درباره آزادی بیان مقرر می کنند در واقع در مورد حق آزادی بیان صحبت می‌کنند.

تفاوت این دو معنا در این است که حق آزادی بیان در مقایسه با آزادی بیان چهارچوب و قلمرو روشن و مشخصی دارد و همچنین همانند سایر حق ها دارنده این آزادی طرف آن و ضمانت اجراهای آن تا حد زیادی مشخص است. وقتی در حقوق رسانه در مورد آزادی بیان صحبت می‌کنند، منظور حق آزادی بیان است یعنی حقی که کاملاً دارای قلمرو و چهارچوب مشخصی است. بنابراین منظور ما در این درس حق آزادی بیان است که یکی از حقوق اولیه بشر محسوب می‌شود و در اعلامیه حقوق بشر هم که مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ است آمده (در ۳۰ ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر) این حق کاملاً مورد توجه قرار گرفته است.

هدیه محصول:

نمونه سوالات درس حقوق رسانه ادوار گذشته دانشگاه پیام نور

مطالعه بیشتر