دانلود خلاصه کتاب درسنامه عقاید دکتر علی شیروانی

دانلود خلاصه کتاب درسنامه عقاید دکتر علی شیروانی
نوع فایل
pdf
حجم فایل
2mb
نویسنده
دسته بندی
5,800 تومان

توضیحات فایل:

دانلود خلاصه کتاب درسنامه عقاید دکتر علی شیروانی

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل خلاصه کتاب درسنامه عقاید دکتر علی شیروانی ویرایش سال ۹۹ حاوی نکات مهم با فرمت pdf شامل دو بخش از کتاب می باشد. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید.پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد.پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید.در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید.

خلاصه کتاب درسنامه عقاید دکتر علی شیروانی شامل دو بخش :

١) بخش اول: درآمد

علم کلام
دین
ابعاد گوناگون دین
ضرورت دین پژوهی
انتظار بشر از دین
انتظار دین از بشر
منشاء گرایش به دین
عوامل گریز از دین در غرب

٢) بخش دوم: خداشناسی

اهمیت شناخت خدا
خدا کیست
خدا در اسلام
خدا، معلوم همگان
فطرت و خدا
برهان نظم
صفات خداوند
توحید

بخش اول : علم کلام

علم کلام اختصاصی به دین اسلام ندارد و دیگر ادیان الهی نیز، می توانند مباحث کلامی ویژه خود داشته باشد. اما این نوشتار ناظر به کلام اسلامی است و هر جا نامی از این علم به طور مطلق می آید، مقصود کلام اسلامی است.

وظایف علم کلام

علم کلام سه وظیفه مهم بر عهده دارد:

الف) بیان عقاید دین: دلیل نیازمندی به بیان عقاید دینی و ارائه منظم و طبقه بندی شده آن ها، آن است که در قرآن گفته های معصومان (علیهم السلام) اصول عقاید (به دلیل طبیعت متون مقدس) به صورت منظم و کلاسیک عرضه نشده است.
قرآن کریم، مطالب مختلف و متنوع سیاسی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، فردی، حقوقی فقهی و غیر آن را در کنار مسائل عقیدتی مطرح کرده است؛ از این رو، استخراج و تنظیم هر یک از این مباحث، از جمله مباحث عقیدتی، نیازمند تلاش علمی دانشمندان دین است. در بخش عقاید، این وظیفه بر عهده متکلم، یعنی دانشمند علم کلام است.

ب) تبیین عقاید دین: متکلم پس از استخراج اعتقادات دینی به تبیین، تفسیر، تحلیل و اثبات آن ها می پردازد. مثلاً پس از آنکه از نصوص دینی دریافت که خدا یکی است می کوشد با برهان عقلی این باور را اثبات کند. هم چنین بر متکلم است که هماهنگی عقاید دینی با یکدیگر و عدم تعارض میان آنها را روشن سازد.

پ) دفاع از عقاید دینی و پاسخ به شبهه ها: وظیفه دیگر متکلم آن است که از حریم عقاید دینی در برابر اشکال های و اعتراض های مخالفان دین دفاع کند.

مطالعه بیشتر