جزوه فصل اول کتاب تاریخ تشیع ۲ محمدطاهر یعقوبی (پیام نور)

جزوه فصل اول کتاب تاریخ تشیع ۲ محمدطاهر یعقوبی (پیام نور)
نوع فایل
pdf+ppt
حجم فایل
1mb
نویسنده
90,000 تومان 7,700 تومان

توضیحات فایل:

جزوه فصل اول کتاب تاریخ تشیع ۲ محمدطاهر یعقوبی (پیام نور)

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل پاورپوینت و پی دی اف فصل اول کتاب تاریخ تشیع ۲ محمدطاهر یعقوبی (پیام نور) می باشد که با فرمت ppt و pdf در ۲۹ اسلاید قابل ویرایش تهیه و تدوین گردیده است. امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید. پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد که به مدت یک هفته در ایمیل شما فعال خواهد ماند. پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید. در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید.

فصل اول کتاب تاریخ تشیع ۲ محمدطاهر یعقوبی (پیام نور):

فصل اول. برآمدن سلجوقیان، بر افتادن آل بویه

وضعیت سیاسی و دگرگونی های فکری و فرهنگی جهان اسلام و تشیع

اوایل قرن پنجم مصادف با دوره ضعف و پایان تسل آل بویه بر بغداد و آغاز سلطه سلجوقیان است. آل بویه شیعه مذهب از سال  ۴۴۷-۳۳۴ق بر خلافت عباسی مسل  بودند خلافت عباسی که از زمان نفوذ عنصر ترک دچار ضعف شده بود، اکنون فقط نامی از آن باقی مانده بود و حکومت های مستقل در نقاط مختلف جهان اسلام شکل گرفتند.

حکومت فاطمیان (۵۶۷-۲۹۷ق) در مصر ایجاد شد و عنوان خلافت فاطمی را بر خود نهادند. در اندلس هم امویان اندلس که در سال ۱۳۸ ق. حکومت تشکیل داده بودند، در سال ۳۰۰ ق. رسماً اعلان خلافت کردند، به گونه ای که هم زمان سه خلیفه (عباسی، فاطمی و اموی) در جهان اسلام حکومت می کردند. در قرن چهارم نخستین دولت شیعه امامیاظهار ندامت و پشیمانی کردند. مثلاً در مورد حسن بن محمد بن نجاء الاریکی (م۶۶۰) که فیلسوف رافضی ومردی مشهور در علوم عقلی بود، آورده اند که آخرین سخن او در بستر احتضار این بود که: «صادق االله العظیم و کذب ابن سینا».

ابن اثیر در شرح حوادث سال ۲۷۹ ق. می نویسد» که در این سال ورّاقان (صحافان و کتاب فروشان)، از فروش کتاب های کلام و جدل و فلسفه ممنوع شند. سوزاندن کتاب های فسفی و آژار صاحبان آن ها در فرون پنجم و ششم امری عادی بود و ما در متون تاریخی به نمونه های فجیعی از آن برمی خوریم… فقها و محدثان مانند شافعی و مالک و احمد بن حنبل و سفیان ثوری به قول غزالی، قائل به حرمت کلام بودند و میان این قوم به ویژه معتزله بیش از دیگران. به کفر و زندقه نیسبت داشتند و جزء فرقی بودند که ابلیس آن ها را از راه راست منحرف کرده بود»….

مطالعه بیشتر