کاربران گرامی ، محتوای این فایل دانلود پاورپوینت فصل هفتم کتاب مقدمهای بر نظریههای یادگیری هرگنهان ترجمه علی اکبر سیف با عنوان : نظریه پاولوف می باشد که با فرمت ppt در ۱۹ و ۱۸ اسلاید قابل ویرایش تهیه و تدوین گردیده است. امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت نیاز می توانید این فایل ارزشمند را با مناسب ترین قیمت از وب سایت ما خریداری و دانلود نمایید.
بخشی از متن پاورپوینت فصل هفتم کتاب مقدمهای بر نظریههای یادگیری هرگنهان:
ایوان پاولوف
ایوان پاولوف یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان در حوزه روانشناسی یادگیری و فیزیولوژی بود. او در سال ۱۸۴۹ در روسیه متولد شد و در ابتدا در رشته پزشکی تحصیل کرد، اما بعدها علاقهاش به فیزیولوژی باعث شد که به مطالعه واکنشهای بدن بپردازد. مهمترین کار او که در کتاب “نظریههای یادگیری” هرگنهان هم به آن اشاره شده، شرطیسازی کلاسیک است.
مهمترین فعالیت پاولوف
- آزمایشهای سگهای پاولوف
او در ابتدا روی دستگاه گوارش سگها تحقیق میکرد، اما متوجه شد که سگها قبل از دریافت غذا، با دیدن شخصی که غذا را میآورد، شروع به ترشح بزاق میکنند. این مشاهده باعث شد او تحقیقاتش را به سمت فرایند یادگیری از طریق تداعی محرکها ببرد.
مفاهیم نظریه پاولوف
.۱شرطی سازی کلاسیک
.۲محرک غیرشرطیUCS
.۳پاسخ غیرشرطیUCR
.۴محرک شرطیCS
.۵پاسخ شرطیCR
.۶تعمیم
.۷تمایز
.۸خاموشی
.۹بازیابی خودبه خودی
.۱۰شرطی سازی مرتبه دوم یا سطح بالاتر
.۱۱بازداری شرطی
.۱۲نوروز تجربی
شرطیسازی کلاسیک
شرطیسازی کلاسیک نوعی یادگیری تداعیگرا است که در آن یک محرک خنثی با یک محرک غیرشرطی همراه میشود تا در نهایت همان پاسخ غیرشرطی را ایجاد کند. این فرآیند توسط ایوان پاولف در آزمایش معروفش روی سگها کشف شد.
مفاهیم اصلی در شرطیسازی کلاسیک
۱.محرک غیرشرطی
این محرکی است که به طور طبیعی و بدون نیاز به یادگیری، یک پاسخ را ایجاد میکند.
مثال: در آزمایش پاولف، غذا یک محرک غیرشرطی است، زیرا بهطور طبیعی باعث ترشح بزاق در سگها میشود.