توضیحات فایل:
دانلود نکات مهم کتاب ادله ی اثبات دعوی دانشگاه آزاد تهران
دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل جامع ترین نکات مهم کتاب و درس ادله ی اثبات دعوی با ذکر صفحات دانشگاه آزاد تهران می باشد که با فرمت پی دی اف و ورد به صورت تایپ شده تهیه و تدوین گردیده است. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید.پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد.پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید.در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید.
نکات مهم کتاب ادله ی اثبات دعوی دانشگاه آزاد تهران:
بخش نخست: مفاهیم و قواعد عام
فصل نخست: مفاهیم
مبحث نخست – تعریف دلیل، ویژگیها، اهمیت و اقسام آن
گفتار نخست – تعریف دلیل و ویژگیهای آن
بند نخست – تعریف دلیل
معانی «دلیل» در زبان فارسی: راهنما، رهنمون، راهنماینده، نشان، علامت. جمع: ادله و دلایل
«دلیل» در حقوق به دو مفهوم آمده است:
۱- مفهوم عام: دلیل(بینه) فراهم آوردن وسایلی است که وجدان دادرس را اقناع مینماید. میگوئیم: «البینه علیالمدعی» یا «البینه علی مَن ادعی»
۲- مفهوم خاص: «دلیل عبارت از امری است که اصحاب دعوی برای اثبات یا دفاع از دعوی به آن استناد مینمایند» مانند گواهی (م۱۹۴ق.آ.د.م.ج)
بند دوم – ویژگیهای دلیل در حقوق
چهار نکته:
۱- دلیل و باور درونی دادرس: اگرچه ادلهی اقرار، گواهیشرعی و سوگند، موجب اقناع وجدان دادرس نمیشود اما دادرس به دستور قانون، مکلف به واقع شمردن مقرٌبه، موضوعِ گواهی و موضوعِ سوگند است.
۲- دلیل و واقعیت: اگرچه دلیل برای نمایاندن «واقعیت» است اما ممکن است واقعیت منطبق با «حقیقت» نباشد.
مانند آنکه دارندهی سفته وجه آنرا دریافت کند ولی سفته را به صادرکننده پس ندهد و ادّعای طلب کند درحالیکه در حقیقت طلبکار نیست.
۳- شمار ادله: برای اقناع وجدان دادرس، تنها ادلهای پذیرفته میشود که در قانون احصاء(شمارش) شدهاند. این دلایل هشتگانه عبارتند از:
اقرار، سند، گواهی، سوگند، اماره، تحقیق محلی، معاینهی محل و کارشناسی.
۴- ارزش ادله: ادله از ارزش یکسان برخوردار نیستند.
برخی ادله به حکم قانون دارای ارزشِ ویژه هستند مانند (اقرار و سند رسمی)
اما تشخیص ارزش برخی ادله با دادگاه است مانند (گواهی). (مقایسهی مواد ۲۰۲ و۲۴۱ ق.آ.د.م.ج)