کامل ترین متن مقاله مسئولیت ظهرنویس در قانون چک

کامل ترین متن مقاله مسئولیت ظهرنویس در قانون چک
نوع فایل
word
حجم فایل
نویسنده
دسته بندی
3,900 تومان

 توضیحات فایل:

کامل ترین متن مقاله مسئولیت ظهرنویس در قانون چک

کاربران گرامی و دانش پژوهان ارجمند این فایل حاوی مقاله مسئولیت ظهرنویس در قانون چک در قالب ورد و در ۳۲ صفحه آماده دانلود شده و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده مینمایید.در صورت تمایل می توانید این محصول را از فروشگاه خریداری و دانلود نمایید.

Related image

۳۲ صفحه

در قالب ورد-قابل ویرایش

چکیده کامل ترین متن مقاله مسئولیت ظهرنویس در قانون چک

اصولاً چک وسیله پرداخت نقدی است ، هرچند صدور چکهای وعده دار نیز در روابط اقتصادی بسیار رایج است . اگر چکهای وعده دار ظهر نویسی شوند و دارنده ، در صورت عدم پرداخت ، بخواهد علیه ظهر نویس اقامه دعوا کند باید مهلتهای قانونی را در مراجعه به بانک محال علیه رعایت کند . طبق اصول و قواعد حاکم بر اسناد تجاری ، نظیر اصل عدم توجه ایرادات و نظریه ظاهر و همچنین با تأیید رویه قضایی مبداء احتساب مواعد ، تاریخ مندرج در چک است ، هرچند تاریخ واقعی صدور چک پیش از آن باشد .

 مقدمه

استفاده از چک به عنوان وسیله پرداخت در میان تجار ایرانی و نیز غیر تجار کاملاً رایج است و تقریباً اشتغال به تجارت در اقتصاد ایران بدون داشتن حساب جاری بسیار دشوار است . این سند در روابط تجاری به عنوان یک سند اعتباری هم مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر وسیله پرداخت نقدی ، جایگزین اسنادی همچون سفته و برات شده است . تجار ایرانی با برات سابقه بیشتری از چک در معاملات تجاری در گذشته دارد نا آشنا هستند و از سفته نیز معمولاً به عنوان وسیله ای جهت تضمین انجام تعهدات مالی استفاده می کنند .

کاربرد چک در معاملات اعتباری به صورت صدور چکهای وعده دار جلوه می کند

. این در حالی است که به پیروی از حقوق فرانسه ] ۱ ، ص ۹ [ در مقررات

تجارتی ما برای چک ، برخلاف برات و سفته ، سر رسید و وعده تعریف نشده

است و به موجب ماده ۳۱۳ قانون تجارت : « وجه چک باید به محض ارائه

کارسازی شود » .

 

مطالعه بیشتر