دانلود جزوه زمین شناسی نفت با فرمت word

دانلود جزوه زمین شناسی نفت با فرمت word
نوع فایل
pdf
حجم فایل
9mb
نویسنده
دسته بندی
6,700 تومان

توضیحات فایل:

دانلود جزوه زمین شناسی نفت با فرمت word

دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی محتوای این فایل شامل دانلود جزوه زمین شناسی نفت با فرمت word در ۸۵ صفحه با کیفیت عالی و قابل ویرایش تهیه شده و آماده دانلود شده است. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از فروشگاه سایت خریداری و دانلود نمایید.پس از اتمام فرایند خرید لینک دانلود قابل مشاهده و دانلود میباشد و یک لینک دانلود هم به ایمیل شما ارسال خواهد شد.پس در هنگام خرید در نوشتن ایمیل خود دقت کامل را نمایید تا در دریافت فایل با مشکل مواجه نشوید.در زیر قسمتهایی از متن فایل را مشاهده میکنید.

بخشی از متن جزوه:

مهاجرت نفت از سنگ منشاء:

سنگ منشاء (Source Rock) اصطلاحاً به طبقه‌ای گفته می‌شود که از مواد آلی غنی است، به عبارت دیگر مواد آلی و هیدروکربوری حاصل از تجزیه جانداران ذره ‌بینی در آن تجمع یافته‌اند. پیدایش و تکوین نفت ارتباط مستقیمی با تراکم مواد آلی موجود در سنگ منشاء دارد که منتهی به مهاجرت (Migration) مواد هیدروکربوری از سنگ منشاء به سوی رسوبات متخلخل اطراف می‌گردد. اگرچه حرکت هیدروکربورها از سنگ منشاء به سوی محلی که سرانجام نفت‌ها در آن ذخیره می‌شوند تحت عنوان کلی مهاجرت نام‌گذاری می‌شود ولی باید اظهار داشت که عمل مهاجرت در دو مرحله به شرح زیر انجام می گردد:

مهاجرت اولیه (Primary Migration):

عبارت است از جابجایی و حرکت مواد هیدروکربوری از سنگ منشاء دانه‌ریز و متراکم شده تحت فشار زیاد به سمت رسوبات متخلخل (طبقات معبر(Carrier beds)) اطراف شکل شماره ۲-الف.

مهاجرت ثانویه (Secondary Migration):

عبارت است از جابجایی و تغییر مکان هیدروکربورها و آب در محیط متخلخل (سنگ مخزن) که باعث جدایش دو فاز مایع و گاز از یکدیگر نیز می‌تواند باشد (شکل شماره ۲-الف).

درمهاجرت عوامل زیر مؤثر می باشند:

۱-زمان جابه جایی اولیه

۲-ماهیت مواد هیدرو کربوری در زمان جابه جایی

۳-خصوصیات سنگ منشأ نفت

۱-زمان جابه جایی اولیه (Primary Migration Time):

تراوش نفت از سنگ منشأ با افزایش عمق و فشار و درجه حرارت کم کم فزونی یافته و در یک زمان به حداکثر تجمع خود خواهد رسید .سپس ازشدت تراوش هیدروکربورهای مایع کاسته گردیده که از این پس بخشی از هیدرو کربورهای تولید شده،تحت تأثیر درجه حرارت مخزن و طی عمل تجزیه حرارتی(Thermal Cracking)  به گاز تبدیل میگردند.

مطالعه بیشتر